Een goede businesscase is altijd maatwerk. Je kunt al in een vroeg stadium, met beperkte inspanning, starten met het opstellen hiervan: van grof naar fijn. Bijvoorbeeld op basis van een schetsontwerp waarbij ingeschat wordt welke onderdelen van het warmtenet (aantallen, lengtes, etc.) aangelegd moeten worden. Ook de kosten, het aantal aan te sluiten gebouwen en de grootte van de warmtevraag horen hier vaak al bij. Hierbij is het verstandig om dit met voldoende expertise en ervaring op te stellen. Dus bijvoorbeeld samen met een warmtebedrijf of adviseur.
Naarmate het proces steeds verder vorm krijgt, er meer informatie beschikbaar komt en duidelijk wordt, kan de businesscase steeds verder verfijnd worden.
Essentieel is om alle risico’s zoals bijvoorbeeld het vollooprisico in kaart te brengen. Ook is het belangrijk om verschillende scenario’s door te rekenen en zo de gevoeligheden in kaart te brengen. Bijvoorbeeld; als het warmtebedrijf niet de maximale prijs vraagt voor de warmte, is het project dan nog rendabel? Onze template kan helpen dit alles inzichtelijk te maken.